Expedícia BALKÁN 2014 - 8. čas - Čierna Hora (MonteNegro) - malá krajina ponúkajúca vežké prekvapenia
Sú necelé tri hodiny popoludní a my sme na tátnej hranici Albánska a Čiernej Hory. Stojíme v krátkom rade áut a kontrola nakoniec ako doteraz na vetkých hraniciach prebehla úplne rutinne a bez problémov. Zastavujeme asi 50 m za colnicou a robíme niekožko u tradičných fotografií pri pri tabuli Čiernej Hory a následne pokračujeme do vnútrozemia malého balkánskeho tátu po hlavnej ceste smerom na Podgoricu.
Aj tu stretáme mnostvo klasických dopravných prostriedkov ahaných koňmi a aj tu obdivujeme zaujímavé prírodné scenérie, o ktoré počas celej cesty nie je núdza. Idúc cez hlavné mesto Čiernej Hory Podgoricu vidíme staré klasické činiakové sídliská a v určitých momentoch si pripadáme, ako keby sme sa vrátili do Československa v 80-tich rokoch min. storočia. V Podgorici sa nijako nezdrujeme, ná ciež je niektoré prímorské mestečko s vežmi krátkej časti Čiernej Hory priamo susediacej s Jadranským morom.
Po ceste cez hory míňame nepochybne týlovú obec s názvom "Kokoti". Najmä skaly lemujúce cestu sú vade popísané rôznymi reklamami a telefónnymi číslami hlavne sluieb pre motoristov, teda pneuservisov a podobne. Nedá nám nezastavi sa na krásnej vyhliadke na more, kde sa stretáme s dodávkou-minibusom plným Ukrajincov. Ná najblií ciež je Budva, kde doráame o pol piatej. Plá nachádzame bez problémov, je plná slniacich sa žudí a vzhžadom na dĺku Jadranského pobreia v tejto krajine aj patrične vyuitá. V tejto časti je pobreie trkovité čo sa odráa aj na priezračnosti Jadranského mora. Dá sa porovnáva s Chorvátskom. Ďalie kúpanie síce láka, no čas nepustí, dnes toti chceme prejs cez Kotor a čo najrýchlejie sa dosta do Bosny a Hercegoviny a to niekde do oblasti k Medugorju kde by sme chceli nocova. Budvu opúame pomerne rýchlo a driac sa dopravného značenia popri pobreí pokračujeme smerom na Kotor. Mapu zatiaž nemáme dôvod tudova, take keď prídeme do malého prístavu trajektov síce zastavujeme a trajekty fotografujeme, no pokračujeme podža navigácie po ceste.
Sme v Kotorsko-risanskom zálive, ktorý je národnou prírodnou a kultúrnou pamiatkou, čo sa vak dozvedáme a následne z fotografií, pretoe momentálne je prioritou obdivovanie okolitých hôr a nahusto po sebe odchádzajúcich trajektov. Sme na Tivatskej riviére a teda pokračujeme smerom do zálivu. Míňame posledný trajekt s naloďujúcimi sa autami a my smerujeme po ceste do historickej časti medzi staré domy, maličké pláe no hlavne po ceste, ktorá sa zuuje a do stavu, kedy sa nevieme obís nie s protiidúcim autom, ale ani bicyklistom. Obchody umiestnené v historických budovách majú tak blízko východy, e dvere sa nemôu otvára do ulice, lebo by zasahovali priamo do vozovky. Ideme pomaličky a rozmýžame či je to len čas tejto cesty, alebo takto budeme musie absolvova ďalie kilometre.
Po niekožkých kilometroch trvajúcich nekonečné desiatky minút sa dostávame do dedinky kde vieme auto aj zastavi a vystúpi z neho. Stojíme na umelo vybudovanom parkovisku, ktoré troku rozírilo úzku cestu. Fotografie sú to naozaj úasné aj keď zďaleka dostatočne nedokumentujú a tak nezachytávajú skutočnú atmosféru tejto nádhernej prírodnej scenérie. V malom obchodíku si kupujeme nanuky a v kžude na mape a navigácii sledujeme, kam sme sa to vôbec dostali. Začíname chápa, e ten trajekt tam nebo zo srandy a umoňoval nám vyhnú sa tomuto zálivu, ktorého obídenie nás nakoniec bude stá cez 3 hodiny času. Z druhej strany, keby sme sa nerozhodli pre túto cestu ale skratku trajektom, nemali by sme monos vidie pravdepodobne najkrajiu čas Čiernej Hory, take "malú" zachádzku nakoniec nežutujeme. Pre istotu tankujeme na najbliej a zároveň počas tejto strastiplnej cesty jedinej benzínke Vuk Petrol, kde sa Monika maďarských motorkárov pýta na najrýchlejiu a najlepiu cestu do Bosny. My sme plánovali ís cez hory, no po skúsenostiach so írkou cies v tejto oblasti predsa len rozmýžame či nepôjdeme popri pobreí smerom na Chorvátsko kde je diažnica. Je toti sedem hodín večer a my stále nevieme kde budeme nocova.
Zastavujeme v historickej časti Kotora, na pamiatku kupujeme magnetku a popri hradbách pokračujeme von z mesta smerom na Chorvátsko a Bosnu a Hercegovinu. Za mestom nás ete zaujal pohžad na malé ostrovčeky, no u sa začína čiastorne stmieva take sa troku ponáhžame s obchádzkou historického zálivu. Po necelej hodine cesty sa dostávame do prístavu na druhom brehu zálivu, kde by sme sa boli vylodili, keby sme vyuili u spomenutý trajket ako skratku. Odtiažto sa cesta nápadne roziruje a my definitívne smerujeme na Dubrovník. O pol deviatej večer definitívne opúame Čiernu Horu a cez colnicu vstupujeme do Chorvátska.
Cez Chorvátsko ideme len chvížu, po chvíli prechádzame hranicu Bosny a po niekožkých kilometroch opätovne hranicu Chorvátska. V tejto oblasti je Juhoslávia rozdelená celkom zaujímavo, naastie colnice sú tam viacmenej symbolické i keď na nae poteenie razítka do pasov dostávame. V niektorých prípadoch si ich jednoducho vypýtame. Následne vychádzame na diažnicu smerom na Dubrovník. Mesto samozrejme obídeme a do Bosny definitívne vchádzame a o jedenástej hodine v noci.
Fotogaléria k článku:
Komentáre k článku:
UPOZORNENIE: Zo strany vydavateža novín ide o pokus zachova určitú formu vožnej komunikácie nezneuívajte túto snahu na osočovanie kohokožvek, na ohováranie či írenie údajov a správ, ktoré by mohli by v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.
Komunikácia medzi uívatežmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov uívatežov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tie IP adresy uívatežov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závaného poruenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vyda túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.
Upozorňujeme, e kadý uívatež za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môe zmaza príspevky, ktoré budú poruova pravidlá diskusie, prípadne budú obsahova reklamu, alebo ich súčasou budú reklamné odkazy. Vydavatež novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.









