Japonsko mojimi očami - II. Tokio 東京都; Tókjó-to
Na druhý deň opúame Kyoto a smerujeme do Tokya. Okrem hlavného mesta nás ete čaká Yokohama, Nijagata, chceli by sme na skok aj na Hokaidó. Čas vyhradený na Japonsko je vak krátky. Na to sme u iaž prili. A to poslednú noc musíme vzhžadom na miesto náho odletu strávi v Nagoyi. Čo sa nám teda podarí vidie za tých niekožko dní?
- - -
Moderný Shinkansen je na úrovni lietadla. iaden buchot v interiéri, pohodlné sklápacie sedadlá a obsluha občerstvenia priebene počas jazdy v celej vlakovej súprave. Dlhiu trasu prepravy vlakom vyuívame na dôkladnejie oboznámenie sa s technickým vybavením vlaku. V kadom vozni telefón, podtlakové toalety, vade automatické dvere. A vade úplne čisto. Nad dverami kadého vozňa vizuálna informácia o trase Shinkansenu a jeho aktuálnej rýchlosti. Cestovná rýchlos sa pohybuje niekde od 280 do 500 km / hodinu. Pri míňaní sa s protiidúcou súpravou cestujúci pocíti jemné zakolísanie vlaku a asi dvoj sekundový jemný piskot. Nu, míňali sme sa takmer v 1000 km rýchlosti...
Po pravej strane vidíme horu. Tvar tejto hory mi niečo hovorí - za čias socializmu som bol odchovaný na počítači ATARI. Áno, je to FUJI, ktorej vrchol je ladne ponorený v oblakoch. Ná spoj vo FUJIJAME nestojí - vrátime sa neskorej z Tokya Shinkansenom tiredy KODAMA. Vhádzame do Tokya a do jeho centra mierime snáď vye hodiny. Je to pochoipitežné, aglomerácia Tokyo má asi 40 miliónov obyvatežov. Predmestia sú rozahané naozaj po značnom území.
- - -
Tokio 東京都; Tókjó-to
Nachádza sa v regióne Kantó na východe ostrova Honú. Je to jedno z najväčích miest na svete, ije v ňom 12 miliónov žudí, s predmestiami a aglomeráciami okolitých miest, ako napríklad Jokohama alebo Kawasaki tvorí najväčiu konurbáciu a metropolitnú oblas na svete, nazývanú Vežké Tokio, kde ije a 35 miliónov obyvatežov na ploche o vežkosti Západného Slovenska. Do roku 1868 sa nazývalo Edo. Niekedy je metropolitná oblas Tokia nazývaná aj pojmom megalopolis.
Tokio má najväčiu metropolitnú ekonomiku na svete. Nominálny hrubý domáci produkt dosahuje okolo 1,316 biliónov USD, čo je viac ako ôsma najväčia ekonomika na svete. Je to hlavné finančné centrum a hlavné sídlo niekožkých najväčích svetových bánk a poisovacích spoločností.
Počas centralizovaného rastu japonskej ekonomiky po druhej svetovej vojne sa mnoho vežkých firiem presahovalo z miest ako Osaka do Tokia s ciežom získa lepí prístup k vláde. Tento trend sa postupne spomažuje kvôli rastu populácie a vysokým nákladom na ivot v Tokiu.
Tokio bolo označené ako najdrahie mesto na svete 14 rokov po sebe a do roku 2006.
Tokio je najväčí dopravný uzol domácej a medzinárodnej elezničnej, cestnej a leteckej dopravy. Verejná doprava je zabezpečovaná rozsiahlou sieou čistých a efektných a často pomerne preplnených vlakov a podzemnou rýchlodráhou prevádzkovaných rozličnými spoločnosami, pričom druhú úlohu zohrávajú autobusy, monoraily a električky.
Tokijské medzinárodné letisko Haneda ponúka predovetkým vnútrotátne lety, zatiaž čo medzinárodné lety zabezpečuje medzinárodné letisko Narita v prefektúre Chiba.
Primárnym dopravným prostriedkom je vlak. elezničná sie v Tokiu je najrozsiahlejia mestská elezničná sie na svete a jej dĺka sa pribline rovná dĺke povrchových liniek. Expresné linky spájajú hlavné mesto s ostatnými časami metropolitného tokia, oblas Kantó a ostrovy Kjúú a ikoku.
Taxíky fungujú v 23 peciálnych tvrtiach, mestách a mestečkách. Trajekty na dlhé trate obsluhujú tokijské ostrovy a preváajú cestovatežov do domácich a zahraničných prístavov.
Zdroj: Wikipedia
- - -
V Tokyu vlezieme do Metra, zorientujeme sa na po dvoch prestupoch prídeme k hotelu. Ubytujeme sa a vyráame do mesta. Ani tu iaž nestíhame veža.
tvr mrakodrapov, televízna vea TOKYO TOWER, niekožko hlavných tvrtí a najmä nočné mesto. Ete sme chceli vidie Hokaidó, no nakoniec ete vyráame do Niigaty (otočka). V meste si poičiavame bicykle a asi za tri hodiny stihneme rýchlu prehliadku so zastavením sa a pri Japonskom mori. Odtiaž čo by na skok do Severnej Kórei. Nestíhame a Kmi Cong Ill o nau návtevu určite ani nestojí. Asi by sa nepoteil reportái popisujúcej najnoví výdobytok socializmu - hladomor asi milióna obyvatežov...
Následne cestujeme Shinkansenom triedy Kodama (prímestský) a u spomenutej Fujijamy. Tu sa prejdeme po ceste smerom k hore FUJI, no iaž počasie nám nepraje a hora sa stále viacej zahažuje do mrakov. Vzdávame to., Niekožko fotografií a neodmislitežné presso v kaviarni na stanici. Hot Dog - nemoze,m za to, podobá sa mi na plastikovú rekvizitu do výkladu obchodu a iaž aj tak chutí. Ale presso je výborné. Sedím na barovej stoličke a oči neviem odtrhnú z hory FUJI.
A spomínam na časy, kedy som o cestovaní po svete - po takto ďalekom svete mohol iba sníva. Socializmus si nás stráil ako oko v hlave... A spomínam na slová Jána Budaja - "Sloboda stojí za to..."
Po ceste spä do Tokya sa zastavujeme v Yokohame. V rýchlosti prezrieme aspoň hlavnú čas mesta a po príjazde do Tokya ete absolbujeme prehliadku mesta. iaž, netrafili sme a vo Viedni pri zakupovaní Japan Rail Passu nám doporučili nie zrovna najlepiu prehliadku mesta. Sprievodkyňa nás asi 5 hodín vláči po historických cintorínoch mesta. Ale aspoň zisujem, e mojom rokmi osvedčenom individuálnom cestovaní budem pokračova a keď to nebude úplne nevyhnutné, neulakomím sa ani na sluby domácej cestovky. Vidím vak Tokyjských bezdomovcov vo svojej kolónii plnej stanov - jednoducho sú vade. A je to prirodzené. Kadá spoločnos má aj bohaných a aj chudobných.
Odchádzame do Nagoye, kde sa taxíkom necháme odviez do hotela. Ubytovanie je fajn a my vyuívame poslednú noc na jedno z Japonských vežkomiest. Na ďalí deň odchádzame na leticko. Lietadlo spoločnosti FIN AIR meká u na prílete do Nagoye. A na palube sa od kapitána dozvedáme, e nemali povolený prelet na Ruskom a museli poui dlhiu alternatívnu trasu. Do Helsínk kopírujeme mekanie a tým nestíhame odlet lietadla do Viedne. Zbytočne sa teíme na nočné Helsinky na náklady leteckej spoločnosti - v tranzitnom check ine dostávame do rúk palubné vstupenky na okamitý odlet spolu do Kodane, kde následne stíhame neskorý let Kodaď - Viedeň. Vo Viedni sme o niekožko hodín neskorej. Mono pri ďalom prestupe Radovi v ruksaku rozbili fžau Shaké a jeho ruksak smrdí ako batoina notorického alkoholika. Vdy lepie, ako v Amsterdame spoločnosou KLM stratená a následne zlodejmi vykradnutá batoina pri návrate z mojej nasledujúcej cesty v San Franciscu a Las Vegas. Či spoločnsoou Al Italia úplne stratená batoina v New Yorku pri ceste na Floridu.
Ale to sú u príbehy a problémy z ciest po iných kontinentoch...
Fotogaléria k článku:
Komentáre k článku:
UPOZORNENIE: Zo strany vydavateža novín ide o pokus zachova určitú formu vožnej komunikácie nezneuívajte túto snahu na osočovanie kohokožvek, na ohováranie či írenie údajov a správ, ktoré by mohli by v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.
Komunikácia medzi uívatežmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov uívatežov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tie IP adresy uívatežov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závaného poruenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vyda túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.
Upozorňujeme, e kadý uívatež za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môe zmaza príspevky, ktoré budú poruova pravidlá diskusie, prípadne budú obsahova reklamu, alebo ich súčasou budú reklamné odkazy. Vydavatež novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.









