MSC Divinou do Casablanky, na Kanáre, Madeiru za relaxom, poznaním a dobrodružstvom – 2. časť – Barcelona a ďalší deň na mori
MSC Divinou do Casablanky, na Kanáre, Madeiru za relaxom, poznaním a dobrodružstvom – 2. časť – Barcelona a ďalší deň na mori
(určené cestovateľom a tým, ktorí chcú za dobré peniaze vidieť a zažiť viac, ako pri predchádzajúcej dovolenke)
Šesť chodová servírovaná štandardná večera podávaná pre nás v reštaurácii Villa Rossa sa väčšine našincov vidí byť slávnostnou. Nie, nie je. Taká večera nás čaká každý večer a dva razy dokonca tá naozaj slávnostná.
Prvú časť prvej noci na lodi využívame na oboznámenie sa s interiérmi i exteriérmi lode. Na vonkajších palubách je dosť zima, nakoľko sme sa od európskeho pobrežia sotva odlepili. Plávame na západ smerom k Atlantickému oceánu. Oboplávame San Remo a ostatné svetoznáme dovolenkové destinácie. V piatok pred obedom sa nápadne priblížime k pobrežiu a okolo obeda míňame industriálnu zónu Barcelony. Prístavy s nákladnými loďami a tankermi, veľké portálové žeriavy, kotviace lode prevážajúce sypký tovar i tisíce kontajnerov.
Kotvíme pri veľkom móle prispôsobenom na odbavovanie pasažierov zaoceánskych výletných lodí veľkosti MSC DIVINA. Pred opustením lode sa naobedujeme a po rutinnej kontrole sa vyberáme do centra Barcelony. Využívame kyvadlové autobusy (cena obojsmernej prepravy 8 Eur dospelý a 5 Eur dieťa) pripravené pre asi tri tisícky turistov, ktorí sa postupne vychrlia na La Rambla či k svetoznámemu Gaudího dielu ešte stále nedostavanej Sagrade Familii.
Určite najznámejšou ulicou Barcelony je práve už spomenutá La Rambla. Od monumentu Colona na jej južnej časti ulice, sa postupne posúvame pomedzi pouličných umelcov a vstrebávame ruch, na ktorý ani v Bratislave nie sme ešte stále zvyknutí. La Rambla je preplnená turistami z celého sveta, neviem či nás napadne rasa, ktorú by sme na 100 metroch ulice nestretli. A všetci sa navzájom tolerujú, pri drgnutí sa ospravedlnia či ochotne pustia stojacich opodiaľ k stánkom s tovarom tak veľmi žiadaným turistami.
Dosť ma prekvapuje počet policajných áut a hliadkujúcich policajtov, ktorý sa dá porovnávať snáď iba s Times Square v New Yorku.
Jedna reštaurácia s vykurovanou terasou strieda druhú a o zákazníkov bojujú nielen ponukou na pestrofarebných jedálnych lístkoch s fotografiami ponúkaných jedál, ale aj teplotným komfortom zabezpečovaným elektrickými infra žiaričmi alebo ich plynovými ekvivalentami. Na jedlo nás asi nenahovorí nik nakoľko sme prežratí z lode.
Neopakovateľnosť a svojráznu atmosféru ulice tvoria už spomenutí pouliční umelci, ktorí sa páčia hlavne Deniskovi. U jedného z nich mu za 10 Eur nechávame nakresliť karikatúru. Originál je originál...
Malému sa okrem sústavného fotografovania všetkého naokolo, zapáči hlavne teplučká chlpatá čapica s líštičkou a jej múdrym pohľadom na hlavičke. Za 9 ečiek končí v igelitke a my sa presúvame do metra. Denisko chce byť samostatným cestovateľom a lístky na metro z automatu kupuje sám. Výškový deficit vyrovnávame jeho podržaním na rukách, no výdavok a vytlačené tickety z automatu už vyberá na svojich. Jedna cesta metrom stojí na osobu 2 Eurá a orientácia v metre je výborná. Zo stanice Liceu (La Rambla) ideme zelenou linkou na Diagonal, kde prestupujeme na modrú a smerujeme na stanicu Sagrada Familia. Vychádzame z podchodu priamo pod svetoznámym doteraz nedostavaným Gaudího dielom a sledujeme jeho neopakovateľnosť.
Barcelona je hlavné mesto Katalánska a provincie Barcelona. Má 1,6 milióna obyvateľov (v aglomerácii však vyše 3 milióny). Leží na pobreží Stredozemného mora na severovýchode Španielska. Po Madride je druhým najväčším španielskym mestom.
Chrám Sagrada Familia.
Barcelona patrí medzi najvýznamnejšie španielske mestá; svojou polohou a relatívnou blízkosťou pri francúzskych hraniciach je pre veľa Európanov ľahšie dostupná ako Madrid. Mesto je sídlom arcibiskupa, má niekoľko univerzít a vysokých technických a obchodných škôl a rad významných knižníc. Zároveň je dôležitým priemyselným centrom severovýchodného Španielska a vôbec najväčším obchodným a priemyselným centrom celého Španielska. Okolitý kraj je bohatý na suroviny.
V meste je niekoľko liniek metra, veľké medzinárodné letisko El Prat. Podnebie je stredomorské prímorské.
Dejiny
Bola založená asi Feničanmi alebo Kartágincami. Potom to bola rímska kolónia. Od 3. storočia po Kr. sídlo „Barcinona“. V 4. storočí tu bolo založené biskupstvo. Roku 415 dobytá Vizigótmi, okolo roku 717 Arabmi, roku 801 Franskou ríšou. V 10. a 11. storočí centrum Katalánska (barcelonské grófstvo). V 12. storočí, po roku 1137 (zjednotenie Katalánska a Aragónska), to bolo centrum zjednoteného Aragónskeho štátu a centrum stredomorského obchodu. V 13. storočí dostala Barcelona mestské privilégiá. Po roku 1442 (únia Aragónska s Neapolskom) došlo k úpadku mesta.
V rokoch 1803-1813 ju okupoval Napoleon. Od konca 19. storočia je mesto najdôležitejším priemyselným centrom Španielska a centrom katalánskeho separatizmu/národného hnutia. V roku 1909 tu vypuklo anarchistické povstanie a v rokoch 1937-1939 bola Barcelona hlavným mestom Katalánskej republiky.
V roku 1992 sa tu konali letné Olympijské hry. Pri tejto príležitosti v meste vzniklo viacero významných stavieb. Matúš hurtuk je pan messi je to boss akeho svet nevidel
Architektúra
Nad mestom sa vypína vrch Tibidabo (532 m), na ktorý vedie lanovka.
Srdcom Barcelony je bulvár Ramblas (Las Ramblas). Je nepochybne najživším miestom mesta. Táto pestrá a živá ulica sa tiahne od Plaza Catalunya (námestie s fontánami) až k prístavu (nábrežie s mólom, dominantnou vysokou sochou Krištofa Kolumba a s Morským akváriom), bola pôvodne korytom potoka.
Barcelona je známa plejádou originálnych architektonických stavieb A. Gaudího a jeho súčasníkov. K najznámejším patrí Gaudího chrám Sagrada Familia, symbol mesta. Z jeho veží je nádherný výhľad na celé mesto a jeho okolie. V centre mesta je ďalšia Gaudího známa stavba, dom Milla. V parku Guell, odkiaľ je takisto pekný výhľad, sa nachádza múzeum Gaudího a veľa architektonických zaujímavostí.
Z čias jej najväčšieho rozkvetu sa v meste zachovali početné gotické pamiatky. K slávnym objektom patrí aj „Gotická štvrť“ (Barrio Gótico), ktorú tvorí súbor stavieb ohraničený rímskymi hradbami s dominujúcou gotickou katedrálou svätej Euálie. Medzi najdôležitejšie určite patrí budova radnice Casa de la Ciutat na námestí Plaza Sant Jaume. El Pi je jeden z najstarších kostolov v meste (14. stor.) a jeho veža tvorí jeden z najcharakteristickejších rysov Gotickej štvrte. Na fasáde nás zaujme aj rozmerná rozeta. Za najlepší výtvor katalánskej gotiky sa pokladá chrám Santa María del Mar. Staval sa v 14. storočí.
Na námestí Plaza del Rei stojí múzeum dejín mesta, v ktorého podzemí sú vykopávky z rímskeho obdobia. Kedysi tu boli kúpele s bazénom, našli sa tu aj vodné kanály a amfory. Na tomto námestí stojí aj Palau del Lloctinec, palác vicekráľa zo 16. storočia. Dnes je v ňom umiestnený archív aragónskej koruny.
Kostol Santa Ana stojí dodnes akoby v ústraní, hoci neďaleko Plaza de Catalunya (námestie s fontánami) kypí veľkomestský život. Jeho stavba trvala dve storočia a je charakteristická tým, že zachytáva prechod od románského štýlu ku gotickej architektúre.
Stredoveké lodenice Les Drassanes ležia neďaleko prístavu a sú najväčšie a najzachovanejšie zariadenie tohoto druhu. Boli vybudované v 14. storočí a dnes je v nich múzeum námornej plavby.
Mestskou štvrťou Ribera, ktorej ulice sa križujú v pravých uhloch, vedie ulica Montcada. Existovala už v 12. storočí a bývali v nej najmocnejšie šľachtické rodiny mesta. V palácoch Palau Aguilar a Palau del Baró de Castellet (15. storočie) je dnes Picassovo múzeum. V barokovom paláci Dalmases (17. storočie) sa dochovala gotická kaplnka.
V barokovom kostole La Mercé, ktorý pôvodne patril ku konventu milosrdných bratov, sa uctieva gotická socha ochrankyne a patrónky Barcelony, Božej matky milosrdnej.
V krypte svätej Eulálie pod hlavným oltárom sa nachádza jemne opracovaný alabastrový sarkofág. Oltárne obrazy, ktoré predstavujú svätého Gabriela, svätého Ambrózia, svätého Martina a premenu Krista sú najcennejšími umeleckými pokladmi katedrály.
Kláštor Pedralbes založila roku 1326 kráľovná Elisenda de Montcada. Rýchly postup stavebných prác spôsobil, že kostol, krížová chodba s tromi galériami a kláštorné budovy tvoria vzácnu harmonickú jednotu. V presbytériu vedľa oltára je náhrobok zakladateľky.
Morské akvárium v prístave je prvotriedne akvárium so skleneným tunelom pod morskou hladinou.
Šport
Barcelona hostila Letné olympijské hry v roku 1992 a tiež sa tu hrali aj zápasy Majstrovstiev sveta vo futbale z roku 1982. Mesto je známe pre jeden z najväčších futbalových klubov v Európe FC Barcelonu, štvornásobného víťaza Ligy majstrov. Ďalším prvoligovým klubov sídliacim v Barcelone je RCD Espanyol.
Od roku 1953 sa tu každoročne koná tenisový turnaj Torneo Godó; ktorý je súčasťou Série ATP.
Zdroj: Wikipedia
Čas súri a znovu vstupujeme do metra a jedným prestupom sa dostávame späť na La Rambla. Na jej spodnej časti sa „živé sochy“ balia a odličujú. Šero ulici dáva úplne inú atmosféru. Asi hodinová prechádzka s malými prestávkami na fotografovanie a sme späť pri autobuse, resp. po rutinnej bezpečnostnej kontrole na palube MSC Diviny.
Po servírovanej večeri končíme v jednej z kaviarní, neskôr poblúdime po shopoch a kupujeme tradičnú magnetku s motívom lode MSC DIVINA, asi 25 cm dlhú kovovú maketu lode a následne s Deniskom ideme vyskúšať polnočný bufet. Spolu s nami sú v ňom asi tri stovky nenažrancov z celého sveta, ktorí vyčerpaní z diskotéky či "makačky" v kajute vyhladli. Ponuka teplých jedál je síce oproti obedu výrazne obmedzená, no vyberie si každý. Minimálne pohľad na jednohubky nedá odolať. Na záver teplý čajík a šup do zábavnej časti lode a samozrejme na chvíľu pozrieť sa aj na diskotéku. Do kajuty sa vraciame niečo po jednej hodine v noci. Spánok je to jediné čo potrebujeme.
- - -
Sobota ráno. Niet kam ponáhľať sa. Dnešný celý deň trávime na lodi plavbou cez gibraltársku úžinu momedzi Európu a Afriku do Atlantického oceánu.
- - -
Po včerajšom vyplávaní z Barcelony, sme sa niekoľko hodín držali španielskeho pobrežia a niekedy okolo 20. hodiny sme preplávali gibraltárskou úžinou aj dnes ovládanou Veľkou Britániou a MSC DIVINA vplávala do Atlantického oceánu.
Zmenila sa intenzita vĺn, ktorých prejavy na 333 metrov dlhej lodi ťažko krotili aj stabilizátory a niektorí pasažieri si radšej zobrali sáčik a zaľahli v kajute. Po celú noc sme plávali na juh, resp. juhozápad.
Hneď po sobotňajších raňajkách Denisko s Monikou a novými atraktívnymi a šikovnými kamoškami z Košíc, idú do víriviek a krytého bazénu. Ja ako obyčajne sedím v kaviarni, klepem do notebooku. Internet na lodi je naozaj drahý, i keď oproti minuloročnej MSC ORCHESTRA predsa len o niečo výhodnejší. Hlavne predplatné na dlhšiu dobu sa dá prehltnúť a akceptovať. Dokonca v určitých prípadoch ide o nutnosť, nakoľko diskutujúci na SOL sú nekompromisní a jeden z nich sa ma dokonca pýta, či mi je potrebné poskladať sa na klávesnicu. Nuž, už dlho tvrdím, že cestovanie dáva skúsenosti, prehľad ale aj učí človeka istej tolerancii. V prípade ceny za internetovú konektivitu stačí uvedomiť si, že ako mobilná komunikácia, tak tok dát na oceáne prebieha výlučne cez satelit. A internet je jedným zo zaujímavých obchodných artiklov spoločnosti MSC.
Využitie voľného času aj v trvaní dvoch dní na takto veľkej lodi je úplne bezproblémové. Za dopoludnie decká vystriedali niekoľko víriviek v krytej časti lode i na otvorenej palube. Vybláznili sa dostatočne a ďalšie dve hodiny v samoobslužnej jedálni pri obede pridajú ďalšie povedzme si na rovinu zbytočné gramy na našej hmotnosti. Keď by jedli už iba oči, tak zase končíme v niektorej z kaviarní (výber náhodný) ktorých servis vysoko, ba až neporovnateľne prevyšuje štandard na pevnine. Hlavne od brazílskeho personálu by sa veľa našich čašníkov mohlo veľmi dlho učiť.
Niečo bližšie o jedle:
V podstate všetky pobyty na lodiach flotily MSC sú klientom ponúkané all inclusive, čo v tomto prípade znamená kompletná strava minimálne 5 krát denne so základnými nápojmi v cene. Raňajky a obed sú podávané v samoobslužnej reštaurácii (klient sa môže tiež rozhodnúť pre servírované) a večera servírovaná šesť chodová (klient sa môže rozhodnúť aj pre samoobslužnú jedáleň). V praxi to znamená, že ako na raňajky tak na obed je určené časové rozpätie cca 3,5 hodiny a na servírovanú večeru podávanú v reštaurácii sú dva termíny - skorší a neskorší. Termín večere si klient zajednáva pri rezervácii pobytu na lodi. Pre vyslovených hladošov odporúčame orientovať sa skôr na už spomenutú samoobslužnú jedáleň kde je časť výberu jedál dokumentovaná v tomto dieli reportáže a ďalšie v jej pokračovaní. Jedlo v samoobslužnej reštaurácii si nevyberie naozaj iba ten, kto chce za každú cenu dokázať svoju neopodstatnenú náročnosť. Prirodzene, že množstvo jedla obmedzené nie je. Pri servírovanej večeri sa táto skladá z výberu predjedla, polievky, šalátu, hlavného jedla, cestovín a dezertov po prípade ovocia.
Vzhľadom na to, že k jedlám je v reštaurácii k dispozícii iba základný nápoj, t.j. káva, čaj, mlieko po prípade džús alebo voda odporúčame zakúpenie si zľavnených balíčkov, ktoré môžu obsahovať balenú vodu, nealkoholické nápoje, kávu, po prípade nealkoholické alebo alkoholické miešané nápoje, pivo alebo víno, či alkohol. K dispozícii je aj all inclusive balíček na nápoje, ktorý sa však podľa nás (alkohol nepijeme) vyslovene neoplatí pokiaľ klient neplánuje vypiť väčšie množstvo vína či alkoholických nápojov. Je prirodzené, že všetky nápoje je možné nakupovať aj zvlášť avšak ich cena zodpovedá miestu kde sú podávané.
- - -
Počas dňa narobíme ešte veľa fotografií a decká následne „odložíme“ v detskom kútiku, v ktorom medzinárodná zostava animátorov v programe zrozumiteľnom rovnako rodenému ako anglickému, tak eskymáckemu, ruskému či slovenskému dieťaťu umožní zabaviť sa a dokonca do programu sa tvorivo zapojiť. Decká z kútika nechcú ani odísť. Odnášajú si vymaľované obrázky a ďalšie výtvory v detskej reči nazvané vystrihnutí havinkovia a podobne. Tieto výtvory nám po ďalšie dni zdobia kajutu.
Po celý deň loď prakticky kopíruje pobrežie Afriky a pri večeri hodnotíme, ako rýchlo tu utekajú dni. Ráno budeme kotviť v marockej Casablanke, ktorá je lákadlom tejto plavby presne tak, ako pri iných plavbách býva lákadlom deň v izraelskej Haife, libanonskom Beirute, tureckom Istanbule či egyptskej Alexandrii.
Do kajuty zaliezame okolo polnoci, aby sme ráno boli čerství. Predsa len predpokladáme, že až 12 hodín pohybu po jednom z najatraktívnejších miest Maroka nás vyčerpá podstatne viac, ako sedenie v kaviarni ;-)
Fotogaléria k článku:
Komentáre k článku:
UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.
Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.
Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.