Orient Express - legenda na koľajniciach
Určite najznámejším vlakom všetkých dôb je legendárny Orient Express. Preslávil ho najmä román Agathy Christie "Vražda v Orient expresse", ktorý napísala v roku 1934. Aghata Christie sa k napísaniu románu inšpirovala pri svojich cestách do Perzie, kam sa vozila práve týmto vlakom podobne ako jej románový hrdina detektív Hercule Poirot. Hitchcockov film "A Lady vanishes" z roku 1938 je prvým filmom odohrávajúcim sa v Orient Expresse. Neskorej sa filmovými cestujúcimi okrem iných stali aj svetoznámy Sherlock Holmes a James Bond, ktorého poznáme ako agenta 007.
Orient Expressu vznikol vďaka Belgičanovi Georges Nagelmackers-ovi, ktorý v roku 1872 navštívil USA a tam ho fascinovali rýchlovlaky bratov Pullmanových. Z nápadu sa stala realitou Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL) a vlaky tejto Európskej spoločnosti mali byť najluxusnejšími, ktoré kedy jazdili cez celú Európu. Premiéra sa datuje na 4. októbra 1883, keď sa Orient Express pár minút po siedmej hodine ráno vydal na cestu z Paríža do Konstantinopolu (Istanbul). Iba niekoľko desiatok zámožných cestujúcich bolo obklopených všetkými vymoženosťami luxusu a komfortu, si vychutnávalo si cestu cez sedemdesiat hodín.
Cestovanie Orient Expressom v tej dobe bolo vskutku dobrodružné, pretože na cestujúcich číhali rôzne nebezpečenstvá. Spoločnosť CIWL odporúčala cestujúcim vyzbrojiť sa pištoľami a puškami. V roku 1891 prepadli Orient Express na Balkáne vydierači, ktorí vzali so sebou 5 rukojemníkov a za ich prepustenie žiadali výkupné 120 tisíc libier. Spoločnosť zaplatila a Orient Express mohol pokračovať v ceste. V roku 1929 opäť na Balkáne uviazol Orient Express v snehu a do Istanbulu dorazil s päťdňovým meškaním. Vtedy sa v bulvárnej tlači objavili historky, ako cestujúci lovili vlkov, aby nezahynuli od hladu. V roku 1931 zaútočili na Orient Express balkánski teroristi. Nechali za sebou 20 mŕtvych cestujúcich.
Simplonský tunel (v tom čase svojim 20-timi kilometrami najdlhší na svete) dali do prevádzky v roku 1906. Vtedy vznikla trať Simplon-Orient-Express a do Benátok sa cestovalo traťou Venice-Simplon-Orient-Express. Všetko však prerušila I. svetová vojna v roku 1914. Počas vojny vozne a rušne Orient Expressu spravovala nemecká armáda. Po vojne v roku 1919 obnovili trať Simplon-Orient-Express, ktorá umožňovala dostať sa cez Švajčiarsko a Taliansko do Juhoslávie, Bulharska a Turecka. Trať Arlberg-Orient-Express cez Švajčiarsko otvorili v roku 1924. Tri roky predtým sprevádzkovali pôvodnú trasu Orient Expressu. Trať Taurus Express v roku 1930 viedla z Istanbulu do Teheránu, odtiaľ do Bagdadu a končila v Káhire. Orient Express mal mať predĺženú trasu až do indického Bombaja. Tieto plány však prekazila II. svetová vojna. (Zdroj: Kollar,vlaky)
Po Druhej svetovej vojne éra Orient expressu skončila. Na komerčné účely začal byť využívaný až po odkúpení a zrekonštruovaní vozňov súkromnou spoločnosťou, ktorá originálne vozne prevádzkuje po historicky známych trasách až dodnes. Ceny lístkov však sú pomerne vysoké, no obdivovateľom histórie to za to dobrodružstvo určite stojí.
Fotogaléria k článku:
Popis: Enormný záujem novinárov je pochopiteľný. Legendárny Orient Express je v Prahe vidiet iba sporadicky.
Popis: Slávnosť pri píchode Orient Expressu na Wilsonove nádražie v Prahe. Ceremoniál a klienti vlaku sú pred verejnosťou odizolovaní - prístup na nástupište stráči Polícia ČR.
Komentáre k článku:
Komentovať môžu: ›REGISTROVANÍ MENOM‹
registrovaní nickom
všetci
Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.