Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Sereď Online | SOL archív | Reportér 24

majko.sk
Označenie inzercie
Miloš Majko

Označenie inzercie

  Dnes je 9. 11. 2019, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Vrazda novinára a jeho priatelky nesmie zostat zabudnuta
Označenie inzercie
Expedicia Nahorny Karabach
Označenie inzercie
Expedicia 100. vyrocie VOSR Petrohrad
Označenie inzercie
Kazachstan Astana 2017
Označenie inzercie
Jordansko Izrael
Označenie inzercie
Expedicia DONBAS 2016
Označenie inzercie
Expedicia DONBAS 2016
Označenie inzercie
Expedicia Cernobyl 2016
Označenie inzercie
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Expedícia Moldavsko - Podnestersko - Ukrajina   2015
Označenie inzercie
Obcan rozhodni -MAJKO
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
FOTO
Označenie inzercie
INFOSLOBODA Transparentnosť v samospráve
Označenie inzercie
Na zamyslenie...
Označenie inzercie
Na zamyslenie...
Označenie inzercie
EXPEDICIA BALKAN 2014
Označenie inzercie
Sherlock Holmes
Označenie inzercie
Lekáreň
Údaje o lekárskej službe na dnešný deň nie sú dostupné.

Kino Nova
Múzeum Sereď
Historické fotografie
Sereď
ALBANIA dovolenka 2014
Označenie inzercie
ALBANIA dovolenka 2014
Označenie inzercie
Linky
Videá

Za polárny kruh na VW, časť 5 : Kuzomeň, cesta na Chibiny

226 Malebná dedinka medzi Umbou a Kuzomeňom

Dominika Hajdu |  Cesta z Umby 150 km na východ mala viezť na krajšiu pláž bola najskôr už typicky šotolinová. Ale potom sa začal kde-tu objavovať piesok. Dostali sme sa k malebnej dedinke s majákom a farebnými drevenými domčekmi. Odbočili sme na Kuzomeň a zachvílu sme sa ocitli na minicestičkách v brezových hájoch, kde sme jazdili už iba po piesku. Na každom kilometri bola nejaká rozdvojka, takže sme išli len tak pocitovo. A keď už sme vôbec netušili, ktorým smerom ísť, objavil sa oproti nám 'drsňák' (ako sme ho neskôr nazvali, keďže sa ani raz neusmial) s detailnou navigáciou a naviedol nás na Kuzomeň. Zachvílu sme vyšli z háju a pred nami sa otvorila obrovská masa piesku. Nikde v okolí nič len púšť. Vedeli sme len, kde asi je Kuzomeň a more, tak sme sa vydali jedným smerom a driftom s odhadzujúcim zadkom sme snažili sa kopírovať už najazdené stopy. Auto sa kĺzalo po piesku a všetci sme sa smiali a tešili, čo dokáže.

Kuzomeň je síce zakreslený na mape, ale je to najmenšia dedinka s asi 20-timi domčekmi, vzdialená od inej väčšieho mesta tak 30 km. Iné autá ako štvorkolky tam po púšti nemajú šancu, takže pri domoch parkovali buď náklaďáky alebo nadupané Toyoty a Volkswageny. Zastavili sme sa v malom obchodíku so základnými potravinami, kde si predavačka nákup vždy zapísala do dlhého zoznamu toho, čo im majú doviezť. Pošta tam fungovala vo veľkom modrom gaze, ktorý chodil z miesta na miesto a asi hodinu čakal, kým všetci postupne prídu. V dvoch studniach si naberali vodu typickým ručným navíjaním s vedrom. Bola síce trošku zelenkavá, ale domáci ju odporučili, že chutí výborne. Tak sme to riskli. Keďže iná nebola.

Na pláž kúsok od dediny sme išli ako inak po púšti. Dostali sme sa na obrovskú čistú pieskovú pláž, na ktorej absolútne nikto nebol. Mali sme výhľad na otvorené more a súkromie, ktoré by nám nikdy žiadna cestovka nesprostredkovala. Konečne sme na miesto prišli poobede v normálnom čase a hneď sme sa všetci bežali hodiť do mora. Bolo tak teplo, že sme si v plavkách ľahli na pláž a chvíľu sa opaľovali. Slnko tu už síce svieti stále, ale vždy navečer sa zdvihne studený severský vietor. Tak sme si po Baltickom mori, Čudskom a Ladožskom jazere dali ďalší check- kúpanie v Bielom mori. Na pláži bol úplný pokoj, iba čajky nad nami stále krúžili a smiali sa. Občas prešli okolo putujúce deti nevedno odkiaľ alebo štvorkolky idúce pri po pláži pri mori.

V utorok ráno sme sa vydali do Chibín - hôr v strede polostrova Kola. Vybrali sme si najkrajšiu cestu po pláži, kade sa dalo ísť nonstop tak 15 km. Potom nás čakal prvý malý brod cez rieku, kde nás trochu na kameňoch pohádzalo do strán. 

Ako sme vyšli na hlavnú cestu, oproti nám kývala stopujúca milo vyzerajúca tučnučká teta Marija, ako neskôr vysvitlo. Vzali sme ju do Umby a zatiaľ nám angličtino-ruštinou stihla vyrozprávať o tom, ako si sama chodí po okolí a cestuje kade tade po Rusku a Fínsku, o tom, ktoré ryby sú teraz najlacnejšie, o tom, že je toto druhé najteplejšie leto, odkedy si pamätá a že máme strašné šťastie, inak by sme vôbec neboli v takej pohode, o tom, že máme veľa spievať a tlieskať, lebo je tu veľa medveďov, čo mňa osobne teda dosť vydesilo, o tom, že máme prísť k nej do Apatít osprchovať sa, že ona nám dá pokojne aj kľúče, keď pôjde preč. Dali sme jej z domácej hrušky, ona nám zase dala ochutnať arménsky koňak s citrónom. Takže sme ju zase o niečo múdrejší vysadili v Umbe a išli sa najesť. Dlho sme nič nevedeli nájsť, tak sa Kala išla opýtať do budovy s názvom Gostinica, či tam náhodou nevaria. Teta domáca sa pozrela do chladničky a skonštatovala, že nič také, čo by nám mohla urobiť teraz nemajú, ale že v meste je jedna kafe. Tak sme sa ďalej pýtali ochotných domácich. Pánko v Opli nás zaviedol do domácej jedálne, evidentne jediné reštauračné zariadenie v Umbe, kde sme sedeli len my a rodinka Laponcov, ktorých sme asi hodinu dozadu predbiehali. Prišla milá tetuška v zásterke. Dali sme si boršč s chlebom, ktorý rozvoniaval od Laponcov. Príjemne sme sa najedli v domácej atmosfére a išli sme hľadať offroadovú cestu do Chibín. Trochu sme sa potrápili s mapou, ale správny smer sme našli a dostali sa na šotolinu.

Naším cieľom bolo miesto, ktoré poznal iba Lukáš a opísal ho ako 'väčší most a potom jazero' na ceste do Apatít a že tam sa musíme dnes dostať, lebo inde sa po ceste spať nedá. A potom to začalo. Najskôr tak dve-tri hodiny prašnej vlnivej cesty. Keď už sme začinali byť hladní, cesta sa začala rapídne zhoršovať. Všade boli obrovské kamene, kde sa dala striedať len 1 a 2, prípadne redukovaná 1-ka. Jediným šťastím je, že v noci už naozaj slnko nezapadá a do takej jednej je stále regulérne denné svetlo, za tmy by sme sa okamžite stratili. Tak sme pomaly pokračovali tvrdým offroadom cez les po kameňoch a valoch. Všetci sme sa zhodli, že ak ešte niekto niekedy bude pochybovať o offradových a terénnych schopnostiach nášho auta, tak ho utopíme v brode. 

Lukáš nás stále ubezpečoval, že to nie je možné, že to už nemôže byť ďaleko. A potom prišli tie brody. Na prvom si Kala nasadila Novesta gumáky a išla otestovať hĺbku. Voda sa dala prejsť skoro bez problémov, len nám parkrát trochu odhodilo zadok. Už sme začínali byť naozaj hladní. Druhý brod bol hlbší, ale tiež sme prešli hladko. Pri treťom už Kala nemohla prejsť do stredu, lebo by jej natieklo do gumákov, ale Lukáš, posmelený doterajšími úspechmi to riskol. Je pravda, že neprejsť cez rieku by znamenalo poldňové hľadanie obchádzky, ktorú by sme nakoniec ani nemuseli nájsť. Prešli sme ho teda rýchlo a plne rozbehnutí, ale ako sme zastali na druhom brehu, začalo bzučať relátko a blikať kontrolka oleja. Lukáš zvreskol a asi za pol minúty sme vyložili plne naložený kufor, pod ktorým máme motor (áno, motor je vzadu). Oleja (ktorý inak musíme asi raz denne dolievať, lebo nám tečie cez turbo) bolo dosť a ani voda nevrela. Sadol zase za volant, lenže auto nenaštartovalo. Stáli sme uprostred lesa ďaleko od všetkého a snažili sme sa nepanikárčiť. Lukáš kontroloval motor a utieral všetko, čo sa mohlo a nemalo namočiť. Po asi 15-tich minútach motor zrazu naskočil a my sme začali výskať. Ako sme si všetci posadali naspäť do auta, nálada sa neutralizovala. Nešiel plyn. Tak sme sa na redukcii vybrali ďalej s tým, že prinajhoršom pôjdeme 4 dni vkuse 5 km/h a raz sa niekam dostaneme. Horšie bolo, že uprostred lesa už veľmi dlho nikto nechytal signál a predstava, že sa pár dní neozveme našim strachujúcim sa mamám, nás trochu desila. Ale boli sme radi, že nejako ideme. Pomaly sme sa kymácali ďalej, cez kamene, zničene haťové cesty a všetko sme prechádzali bez plynu na redukcii. Keď dal Lukáš omylom štvorku namiesto dvojky a zrazu to skapalo. Nevieme ako, ale zrazu zázrakom naskočil plyn. Zreštarovala sa riadiaca jednotka a všetko nabehlo do normálu. Aj tak to považujeme za zázrak, ktorý pripisujeme karme Mariji, našej milej stopárky z Apatít. 

Okolo druhej sme sa dostali k mostu a Lukáš začal výskať 'To je ono! To je ono!'. Tak sme sa po 10-hodinovom ťažkom offroade s hladnými podráždenými žalúdkami konečne dostali na miesto. Most bol postavený z obrovských stromov, stlčených kovovými klinmi, bol natoľko pevný, že by udržal aj náklaďák. Ale aj tak mi trochu lepilo. Prišli sme k veľkému horskému jazeru v tajge, hneď sme začali kričať a spievať Živé kvety, aby sme odplašili všetku možnú lesnú zver. Ocitli sme sa v krásej surovej prírode severu. Ráno sme sa všetci hodili do sviežeho jazera s čistou priezračnou vodou, pomaly sa pobalili a pokračovali v offroade smerom na mesto Kirovsk.

 

- - -

Pôvodne vložený článok sa nachádza na: http://www.reporter24.sk/clanky/za-polarny-kruh-na-vw-cast-5-kuzomen-cesta-na-chibiny/

Fotogaléria k článku:

226 Maják pri Kuzomeni
Autor: Dominika Hajdu
Popis: Maják pri Kuzomeni
226 Výhľad z postele na púšti za Polárnym kruhom
Autor: Dominika Hajdu
Popis: Výhľad z postele na púšti za Polárnym kruhom
226 Kuzomeň
Autor: Dominika Hajdu
Popis: Kuzomeň

Zobraziť všetky fotografie
226 Kemp na ceste do Kirovsku, divočina.
Autor: Dominika Hajdu
Popis: Kemp na ceste do Kirovsku, divočina.
226 Divočina na ceste do Kirovsku
Autor: Dominika Hajdu
Popis: Divočina na ceste do Kirovsku
226 Kúpanie v jazere v lesoch na Kole.
Autor: Dominika Hajdu
Popis: Kúpanie v jazere v lesoch na Kole.


Skryť všetky fotografie

Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
registrovaní nickom
›VŠETCI‹

UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.

Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.

Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

Reklamna plocha - bannerovy pruzok
Označenie inzercie
Reklamna plocha - bannerovy pruzok
Označenie inzercie
Pridať komentár
Mladi reporteri
Označenie inzercie
Reklamna plocha - bannerovy pruzok
Označenie inzercie
Reporteri
Označenie inzercie
Na Expediciu - cestovateľský portál
Označenie inzercie
Foto Atelier Majko
Označenie inzercie
Reporter24.sk - Slovenský spravodajský portál - internetová televízia
Označenie inzercie
Považie On Line
Označenie inzercie
Transparentná samospráva
Označenie inzercie
BEZPECNE MESTO
Označenie inzercie
Bratislava nahlas
Označenie inzercie
Sered On Line
Označenie inzercie
Ján Budaj
Označenie inzercie
INFOSLOBODA
Označenie inzercie
Bratislava Live
Označenie inzercie
Orava-Kysuce
Označenie inzercie
CYKLOCESTOVANIE
Označenie inzercie
Novohrad a Podpolanie
Označenie inzercie
Policia On Line
Označenie inzercie
Vyhľadávanie
Posledné komentáre
naEXpediciu.sk - cestovetelsky portal
Označenie inzercie

Milos Majko

Create Your Badge
TransSibírska magistrála - Cestovateľská relácia
Označenie inzercie
Kniha Nezna revolucia Mytny
Označenie inzercie
Expedicia Jordansko Izrael
Označenie inzercie
Cestovanie 4
Označenie inzercie
Bottom panel

© majko.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na majko.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Farby laky

Webdesign

BEZPECNE MESTO
Označenie inzercie
Obcan rozhodni
Označenie inzercie
ALBANIA dovolenka 2014
Označenie inzercie