Dunajská cyklocesta III.
Odhliadnuc od predchádzajúceho príspevku, ktorý mal trochu iný charakter než cestopisný, chcem sa v tomto príspevku zmieniť o zvyšnom úseku cesty. Medzi Lincom a Viedňou za pozornosť stojí navštíviť benediktínsky kláštor z 18. storočia v Melku. Mesto leží na pravom brehu Dunaja a vedie ku nemu aj cyklocesta R1. Je tam skoncentrovaná baroková krása a kultúra tej doby. Knižnica so 16 tis. zväzkami výhradne v latinskom alebo gréckom jazyku, chrám, ktorého kupola je kópiou chrámu sv. Petra v Ríme, elegantné záhrady a navyše pekný výhľad na okolie. Niet sa čo diviť, že od rána je parkovisko plné vozidiel každého druhu od prichádzajúcich návštevníkov aj zo vzdialenejších kútov EU..Aj tu na parkovisku pamätali na cykloturistov, kde okrem parkovania bicyklov sa dá uložiť aj batožina v uzamykateľných skrinkách. Asi 25 km za Melkom je ďalšie mesto, Krems. Je to takpovediac, vstupná brána do vinohradnícko- ovocinárskeho kraja. Okrem početných viníc, je na oboch brehoch Dunaja veľa ovocných sadov zameraných najmä na jablone a marhule. V týchto dňoch je jedálníček v miestnych Gasthof-och spestrený o marhuľové knedlíky. Dokonca na niektorých miestach avizujú tzv. „Knödlfest“. Neďaleko od Melku sa na pravom brehu Dunaja nachádza malé mestečko Pöchlarn, rodisko v Európe známeho rakúskeho maliara, popredného predstaviteľa expresionizmu, Oskara Kokoshku (1886-1980). V rodnej obci, neďaleko Dunajskej cyklocesty, má zriadené múzeum tzv. „Kokoshka Haus“ (denne 10:00 až 17:30). Asi 60 km pred Viedňou sa nachádza obec Zwentendorf. Preslávila sa tým že tam postavili jadrovú elektráreň s inštalovaným výkonom 730 MW, ktorú ale nikdy neuviedli do prevádzky. Postaralo sa o to ľudové referendum, vykonané počas vlády kancelára Bruno Kraisky, ktoré bolo spojené aj s jeho ďalším vládnutím. Vďaka výsledku hlasovania v pomere počtu hlasov 50,47 : 49,53 % zostal kancelár vo svojom kresle. Rozhodlo o tom necelých 20 tis. hlasov. Celý komplex budov stojí na pôvodnom mieste. Dnes je tam niekoľko fotovoltaických panelov (viď obr.) s celkovým inštalovaným výkonom 38 kW !! ( čo predstavuje 0,0052% z inštalovaného výkonu postavenej elektrárne). Na budove je panel (viď foto) ktorý hrdo hlása, že bolo vyrobených (v čase keď som tade prechádzal) 382 730 kWh el. energie. Nevedno však, za akú dobu. domnievam sa, že od začiatku. Je to množstvo energie, ktoré vyrobí v J.Bohuniciach jedna zo štyroch turbín za 92 min. Z ďalšieho obr. vidno, že je zverejňovaný aj okamžitý výkon zdroja čistej energie. Ten sa v priebehu tých niekoľko minút, čo som sa tam zdržoval, pohyboval v rozmedzí 28,1- 28,3 kW (74% z inštalovaného maxima). Z plavby po Dunaji majú peknú „radosť“ asi mnohí lodiari. kým sa preplavia po celom rakúskom úseku Dunaja, musia prekonať prekážku v podobe 12 plavebných komôr na hydroelektrárňach. Dobre si pamätám, koľko humbuku bolo okolo výstavby jednej hydroelektrárne v Gabčíkove. Cyklocesta za Viedňou sa zmení z R1 na EU6, čo napovedá, že bola vybudovaná z prostriedkov EU. Treba povedať, že na rozdiel predchádzajúcich 326 km nad Viedňou, je tých zvyšných asi 85 km po BA absolútne nezáživných, navyše s nie tak kvalitným povrchom, ako tomu je po Viedeň....Tento úsek neodporúčam prejsť na bicykli nikomu, okrem tých, čo chcú silou mocou absolvovať trasu celú. Na spomínanom úseku je JEDNA JEDINÁ možnosť zastaviť sa v kiosku a občerstviť sa nápojom, nehovoriac o tom, že niet sa kam uchýliť pred napr. blížiacou sa búrkou. Moja púť, práve zo spomínaného dôvodu, skončila na žel stanici v príhraničnom Marchegu. Tam mi počítadlo ukazovalo prejdených 431 km. Zopár tech. informácií pre tých, ktorí zamýšľajú absolvovať túto cyklotrasu:
Vzdialenosť Passau - Viedeň je 326 km, s celkovým spádom 256 výškových metrov ( 78 cm/1 km). Najmä v hornom úseku je niekoľko možností prejsť zo strany na stranu pomocou kompy alebo prievozníka na motor. člne. Priemerná cena je asi 2,50 €/osoba. Priemerná cena za noc v penzióne aj s „frištukom“ je 25 €/osoba. Po celej trase (až po Viedeň) je dostatok ubytovacích kapacít bez potreby predchádzajúcej rezervácie. Do Passau premáva cyklovlak z Viedeň Franz Josef Bhf (22 €/os. + 5€/bike, len TAM). Dá sa aj s IC z Wie West Bhf, s prestupom v Linci. Cena spiatočného lístka z BA do Passau aj s bicyklom (na ktorý sa vzťahuje lístok len TAM) je 49,40 €. Všetko najkrajšie z prírodnej scenérie sa dá vidieť medzi Passau až Linz-om. Je výhodnejšie sa vydať na cestu z Passau po ľavej strane a až po 25-30 km prejsť na pravú.
Toť asi všetko. Teraz už len skupinku 2 až 4 ľudí s približne rovnakou výkonnosťou, vymazať pochybnosti o sebe či to zvládnem a IDE SA!!
Fotogaléria k článku:
Komentáre k článku:
UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.
Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.
Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.